daveyennickinzuidamerika.reismee.nl

Weekendje Lima

Zoals gezegd verblijven we bij Aquiles en Criss in Lima, die ook een klein dochtertje van bijna 2 hebben: Daniëlla.

In de ochtend zijn de eerste signalen van een jetleg goed voelbaar. We sliepen rond 3 uur in de nacht, maar om half 8 laat Davey het bad al lopen...Mop kom je ook? Het is al laat. Het is al laat, het is half 8! Davey had niet op haar telefoon gekeken om de tijd te checken, maar de 5 uur slaap voelde door de jetlag als een halve dag.

Na het bad gaat Davey boven ontbijten met de familie en wordt er gebeld met de familie in Nederland. Ikzelf slaap nog door tot 11 uur, helemaal gesloopt van de vliegreis.

Rond 13.00 uur gaan we de weg op om Lima te ontdekken. Qua verkeer een chaotische stad, maar ook een stad van vele gezichten. Van sloppenwijken met huizen van kartonboard en een paar planken naar luxueuze appartementen aan de kust. Wat wij eigenlijk nog niet wisten is dat Lima 10 (!) miljoen inwoners heeft, 10 keer Amsterdam dus. Tevens beslaat Lima honderden kilometers van noord naar zuid en van west naar oost. Het is echt een bizar grote stad. Alleen Saõ Paulo, Rio de Janeiro en Buenos Aires zijn qua inwonersaantal grotere steden dan Lima.

Genoeg feitjes. Onze trip start aan de kust van Miraflores, de wijk waar Aquiles en Criss wonen. Miraflores is een schitterende wijk waar ook veel expats wonen en werken. De kust bestaat uit een klif vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de Pacifische Oceaan. Paragliders glijden de heuvels af, iets wat we ook graag nog zouden doen tijdens onze trip. Het is prachtig weer, dus vanaf het eerste moment is het genieten. Zie de foto's!

Vervolgens gaan we lunchen in Crepes and Waffles, één van de favoriete plekjes van Aquiles en Cris. Heerlijk gegeten. Hierna gaan we naar een groot winkelcentrum om informatie te verzamelen over het vervolg van onze trip. Wat een behulpzame mensen, maar ze spreken over het algemeen geen woord Engels en aangezien wij geen woord Spaans spreken is het veelal met handen en voeten communiceren. Tot slot neemt Aquiles ons mee langs het hotel waar Alex altijd verbleef tijdens zijn werkbezoeken aan Lima en tevens langs het oude kantoor van Mobile Bridges. Heel bijzonder om dat allemaal van dichtbij te zien en voor Davey dubbel bijzonder omdat zij voelt dat ze op precies dezelfde plekjes komt als waar haar vader is geweest.

In de avond eten we bij Veggie Pizza een heerlijke pizza en gaan we langs parkjes waar veel getrouwde stelletjes hun foto's laten maken en samenkomen op kleine magische plekjes 'by night'. De stad ademt in de avond romantiek en gezelligheid. Doordat het winter is in Zuid-Amerika koelt het in de avond snel af en door de verkeerde kledingkeuze hebben we het al snel koud. Ook de jetlag speelt weer flink op. Na een heerlijk koude Quscena (Peruviaans biertje) vallen we in een diepe slaap.

Op zondag slapen we al langer uit en raken we langzaam gewend aan het tijdverschil. Door de goede klik met Aquiles en Criss praten we honderduit over van alles. Vandaag bereidt Criss een heerlijke Peruviaanse lunch, met allerlei lokale groenten en fruit. Na onze buikjes rond te hebben gegeten gaan we om half 3 pas weer op pad. Ook vandaag staat deels in het teken van zaken die we nog moeten regelen en dus is de eerste stop weer bij een gigantisch winkelcentrum. We halen een Peruviaanse simkaart, zodat we hier goedkoop internet hebben en kunnen bellen. Echter een simkaart halen betekent hier je ID laten inscannen en vingerafdruk afgeven. Het blijkt dat er hier op grote schaal wordt gefraudeerd met telefoons, simkaarten en allerlei andere data. Ook gaan we nog op zoek naar wandelschoenen voor Davey en een jas voor Nick, maar daarin slagen we niet.

Na het bezoek aan het winkelcentrum rijden we langs het gemeentelijk plein waar alle politieke zaken in Lima plaatsvinden. Ook laat Aquiles ons de andere, arme kant van Lima zien. Natuurlijk is Lima deels een stad zoals vele andere, toch kijken we onze ogen uit, mede door de gigantische contrasten. Om de hoek van een straat kun je een totaal andere wereld aantreffen.

Rond 18 uur gaan Aquiles en Criss boodschappen doen voor het avondeten. Ze geven ons de sleutel van het appartement waar wij alvast wat eten en nog wat uitrusten. Criss zet die avond weer een heerlijke maaltijd op tafel.

Na een goed diner en weer een handvol mooie gesprekken gaan we langs onze laatste attractie in Lima: Fuente de los aquas. De Waterfonteinen. Een prachtig park waar fonteinen worden gebruikt om lichtshows te geven. Het moderne van Lima verbaast ons heel erg en Aquiles geeft aan dat Peru zich vanaf een jaar of 10 geleden als een komeet is gaan ontwikkelen met Lima als hoofdstad voorop. Dag bij dag worden delen van de stad opgeknapt en gemoderniseerd en worden de leefomstandigheden voor grote delen van de bevolking beter en beter. Mooi om te zien, maar hierdoor worden de contrasten in eerste instantie natuurlijk nog groter en groter.

Op tijd gaan we weer richting huis en hier drinken we nog een paar heerlijk koude goudgele Peruviaanse rakkers.

Wauw......, onze eerste stop van deze reis zit er alweer op. Morgen gaan we naar Cuszco en hebben we een busrit van 21 uur voor de boeg. Onze reis gaat nu echt beginnen!

Tot snel!

Kus,

Nick en Davey

Christel

Mooi om te lezen en zo te delen in jullie reis. Voelt heel dichtbij.
Xx